טבעי שזה בריא

טבעי שזה בריא

תוהים מה הקשר בין שימוש בריטלין, סוכרת מסוג 2 ומשקל גבוה? מתברר כי לא פעם התשובה נעוצה בקמח < לחם לאכול

 

לא אחת קורה לנו, שגם לאחר ארוחה אנו מחפשים מזון ממלא ומשביע יותר ולא פעם גולשים לפחמימות ריקות וג'אנק פוד. מה דעתכם לעבור לקמח מלא? אותו מספר פחמימות, אבל משביע הרבה יותר ויש עוד כמה יתרונות על הדרך. פנינו לר' חיים גדליה, מנכ"ל חברת 'מהודר', ששמח לפרוש בפנינו את היתרון העצום בכך.

 

האם נכון הדבר שצריכה של קמח מלא מונעת מחלות כמו סוכרת מסוג 2?

"בהחלט. תפקידו של האינסולין בגוף הוא לפרק את הסוכר, לכל מאכל יש אינדקס גליקמי שמצביע על רמת הסוכר שבו. ככל שהאינדקס הגליקמי גבוה יותר, המאכל תורם פחות לבריאות, מעלה יותר את רמת הסוכר בדם ומגביר את החשש להתפתחות סוכרת או להחמרתה. קמחים מלאים נמצאים מתחת לרמה של 50, ואילו בקמח לבן, הרמה עומדת על 95, כלומר, הוא מעלה מיד את רמת הסוכר וגורם לעליית לחץ הדם. הגוף מתגונן מול מתקפת הסוכר הזו, בהפעלת מערכת האינסולין ואף הופך את הסוכר לשומנים שנשארים בדם. הצפי העצוב הוא, שבעוד שש עד עשר שנים שליש מהאוכלוסייה יחלו בסוכרת מסוג 2".

 

כיצד תורם הקמח המלא להרגשת השובע?

"כאשר צורכים קמח לבן, תחושת הרעב חוזרת מהר מאוד, מכיוון שהגוף מקבל סוכר בכמות גדולה מאד, שמתפרק במהירות. מה שאין כן בקמחים מלאים ובפרט בקמח כוסמין, הסוכרים  מתפרקים באיטיות, ופירוקם גם אינו מפעיל את מערכת האינסולין. כך נמשכת תחושת השובע למשך זמן ארוך יותר, מה שגם מסייע בירידה במשקל".

 

האם נכון שהקמחים המלאים תורמים לתחושת חיוניות וכוח לעומת קמח לבן שמביא עייפות וכבדות?

"נכון מאוד. כדי לפרק את הדגן בגוף יש צורך בחומצות אמינו שונות, שחלק מהן הגוף אינו יכול לסנתז בעצמו. בתהליך הפקת הקמח הלבן, מוסרים החלקים המכילים את החומצות החיוניות הללו וכאשר הגוף מקבל אותו הוא מנסה לייצר את חומצות האמינו ואינו מצליח, הדבר גורם לעייפות, והתפקיד עובר לכבד שגם הוא מתאמץ ומתייאש… כך לא פלא שאחרי אכילת קמח לבן חשים כבדות ותרדמה. לעומת זאת, בקמח שמכיל סובין יש גם את חומצות האמינו הדרושות בדיוק כדי לפרק אותו. כתוצאה מכך, אכילת קמחים מלאים אינה מאמצת את הגוף ואינה גורמת לתרדמה, עייפות, בעיות ריכוז ובעיות עיכול".

 

מה עוד מכילים הקמחים המלאים?

"נקדים בהסבר על מרכיבי הדגנים. גרעין הדגן, שממנו מופק הקמח – 'השקד הלבן' [אנדוספרם], הינו החלק הפנימי ביותר של הדגן. מעליו, דבוקה קליפה – ה'סובין'. מתחת לגרעין, קיים חיבור לשיבולת הדגן והוא הנקרא 'נבט'.

בסובין ובנבט של החיטה מצויים  70%-95% מהוויטמינים, המינרלים וחומצות 'אמינו' של גרעין הדגן ואילו-80% מהשקד הלבן (אנדוספרם) הוא עמילן. כאשר צורכים קמח מלא, שהסובין והנבט לא הופרדו ממנו בשום שלב אלא נטחנו יחד – מקבלים שפע של ברזל המצוי בחיטה, שעוזר גם ללכוד גופים זרים בדם ולמנוע סרטן של מעי הגס, סרטן נשים ולוקמיה.

קמח הכוסמין המלא עשיר במגנזיום שמאזן את תאי העצבים ומאפשר רוגע וריכוז גבוה מאוד, יש בו מעט גלוטן, העיכול שלו קל ומהיר, יש בו 12 סוגי ויטמינים ותשעה מינרלים והוא אף מונע מחלות קרדיווסקולאריות. אדם מבוגר שאוכל לחמנייה במשקל 120 גרם כוסמין 'מהודר' מלא, קיבל את כל כמות המינרלים והוויטמינים המומלצת לאותו יום. כדאי לדעת שבארה"ב, קנדה, גרמניה ואנגליה – הילדים מקבלים לחמניות כוסמין מלא בבית הספר והשימוש בריטלין במקומות בהם הילדים צורכים כוסמין מלא – נמוך בהרבה ממקומות אחרים".

 

מה היתרון של קמחי 'מהודר' על פני אחרים?

"חשוב להבין שיש קמח איכותי ויש פחות.

היתרונות של הקמח שלנו מפורטות במאמר 'השיטה ששומרת על הטבע' ונסכם רק את הנקודות בקצרה:

  1. ייבוא הגרעינים מהמקום הטוב ביותר בעולם. 2. ניקיון הגרגירים לפני הטחינה מאבנים, חול לרוב אלרגני] ותולעים, כמות שיכולה להגיע בס"ה עד כ-10% מהתכולה !! 3. טחינה יבשה לגמרי בכל סוגי הקמחים. 4. מעגל סגור לגמרי בכל תהליך הייצור. 5. אריזה תלת שכבתית, סגורה הרמטית לחלוטין, השומרת על טריות הקמחים ומונעת לאורך זמן רב התפתחות חרקים בקמח.

 

נקודות חשובות נוספות הראויות לציון:

א. אנו ב'מהודר' טוחנים את גרעיני הדגנים בשלמותם, עם הסובין והנבט ואינם מופרדים כלל בכל תהליך הייצור, בשונה משיטות אחרות, בהם מופרד השקד הלבן מהסובין ונטחן בנפרד כמו קמח לבן ורק אח"כ – מוחזרים הסובין לתוך הקמח.

הדבר נכון הן בקמחים מלאים 100% וגם קמחים של 70%, שהגרעין גם נטען בשלמותו, כמו קמח מלא 100%, ובשלב הייצור האחרון – מופרדים 29.6% של הסובין ע"י נפה מיוחדת.

היתרון בשיטת טחינה זו, היא הן מבחינה בריאותית הן מבחינה הלכתית.

בריאותית: הסובין נשאר מחובר לשקד הלבן עד הטחינה, מה שמונע ממנו 'להתייבש' באם מפרידים אותם, כאשר כתוצאה מהפרדת השקד מהסובין – 'נאבדים' חלק גדול מתכונות הבריאות הנמצאות מטבעם בסובין.

הלכתית: בקמח המלא הנטחן כקמח לבן ורק אח"כ מוחזרים הסובין לתוכו, קיימת שאלה הלכתית האם ניתן לצרף את הסובין לשיעור הקמח הדרוש להפרשת חלה ובפרט אם רוצים לברך על ההפרשה. משא"כ כשחלקי הגרעין לא הופרדו כלל – נחשבים הסובין כחלק אינטגרלי של הבצק, הראוי לצירוף לשיעור הפרשת חלה.

 

ב. כל הקמחים המיוצרים על ידינו, כל השנה, כולל קמחים הלבנים, נטחנים בטחינה יבשה לגמרי, ללא הרטבה ו/או אידוי כלל. עובדה זו גורמת לקמח שלנו להיות כל השנה ללא חשש חמץ כלל, וגם אלו המחמירים לא למכור חמץ גמור לנכרי בפסח – יכולים להחזיק את הקמחים בבית בחג הפסח.

 

ג. בשלב הייצור האחרון של הקמחים הלבנים [חיטה וכוסמין] של 'מהודר', הקמחים עוברים ניפוי דק ביותר בנפה של 70 מש, בעלת חורים זעירים ביותר, דבר המוסיף לניקיון הקמח המוחלט.